malambo en triunfo
ritmes van de pampa
 























(Retumba)





















 
muziekagenda

links

 
partituren kopen
 

cd's kopen





Malambo
De term malambo werd al gebruikt in Peru en Chili vanaf 1600, maar de Argentijnse malambo ontstond rond 1800. Dit ritme, in 6/8 maat, onderscheidt zich van de meeste andere ritmes doordat er niet op gezongen wordt. Alleen gitaren begeleiden de malambo, die alleen door mannen gedanst werd. Het is uitsluitend een 'zapateo': een tapdans zonder armbewegingen of bewegingen in de ruimte: op een kleine oppervlakte uitgevoerd. gedanste malambo. De malambo verspreidde zich al snel over het hele land en kreeg in iedere streek zijn eigen karakteristieken. In het noorden was de malambo sneller dan de oorspronkelijke zuidelijke malambo. De bombo werd als percussie-instrument toegevoegd en er werden andere gitaartechnieken gebruikt. In de Litoral (het noordoostelijk rivierengebied) werden accordeon en bandoneon gebruikt en in de regio Cuyo en Chaco de viool. Inmiddels zijn de regionale verschillen vrijwel verdwenen. Alle mogelijke instrumenten worden nu overal gebruikt.
Ariel Ramírez laat in zijn Misa por la Paz y la Justicia de malambo wél zingen, namelijk in het Credo.

Creo en Dios uit Misa por la Paz van Ariel Ramírez door Javier Rodríguez en Cantoría de la Merced

Triunfo
De triunfo ontstond in de tijd na de Meirevolutie van 1810, als overwinningsdans, vooral in de Provincie Buenos Aires. Hij wordt nu nog gedanst in Cuyo en naar het noorden tot aan Santiago del Estero en Tucumán. Vaak gebruiken de dansers castagnetten of knippen met hun vingers. gedanste triunfo.
Het is een levendig 6/8 ritme, verwant aan de chacarera.
Later gingen de teksten ook over overwinningen in de liefde. Ariel Ramírez gebruikt het ritme in Manuela la Tucumana om vrijheidsstrijdster Manuela Pedraza te bezingen.

Manuela la tucumana uit Mujeres argentinas van Ariel Ramírez door Mercedes Sosa en Facundo Ramírez (helaas matige geluidskwaliteit)

Andere overwinningsdansen zijn de cielito (eind 18e eeuw en waarschijnlijk met wortels in de Engelse country dance) en de condición (begin 19e eeuw, met wortels in de Franse Gaviotte en ontstaan in het noordwesten van Argentinië).